Saturday, November 22, 2014

Halal-kah Produk Shaklee? Kami Berbicara, Anda Fikirkan :-)

As-Salam semua!!
Salam Sabtu and happy weekend yer..

Hari ni, kami ingin kongsikan serba sedikit info tentang status Halal produk Shaklee yang suatu masa dahulu (dan mungkin juga sekarang) telah di-viral-kan. Macam-macam pendapat keluar dan macam-macam pertikaian yang berlaku. Betul tak?

Kami sebagai SID pastinya akan sedaya upaya untuk membetulkan kedudukan, bukan ibarat membetulkan "benang yang basah" tetapi pembetulan berasaskan fakta.

Bovine Gelatin (Gelatin Lembu)

Secara umumnya, vitamin-vitamin Shaklee terbahagi kepada 4 jenis iaitu (1) Tablet seperti Vita-Lea & Vita-C, (2) Kapsul seperti Lecithin & OmegaGuard, (3) Cecair seperti Vivix dan juga (4)Serbuk seperti NutriFeron & ESP. Untuk tablet, cecair dan serbuk, tidak menjadi masalah kerana tidak melibatkan apa-apa bahan dari sumber haiwan. Manakala vitamin didalam bentuk Kapsul, inilah yang sering dipertikaikan oleh sesetengah pihak yang ingin mempersoalkan status Halal poduk Shaklee.

Terdapat beberapa jenis gelatin yang digunakan dalm industri perubatan dan suplemen termasuklah Gelatin Lembu. Adakah lembu yang digunakan disembelih mengikut syariat Islam? Hah, disitulah point yang "mereka" gunakan untuk mempertikaikan isu Halal produk Shaklee.

Tahukah anda?
Kesemua produk Shaklee yang dipasarkan di Malaysia adalah berasaskan kepada kapsul Gelatin Lembu yang disah-Halal oleh Islamic Services of America (ISA), sebuah badan yang diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

"...I.S.A. has been recognized by LP POM-MUI, AIFDC-ICU, MUIS, Jakim and D.V.S. in Malaysia since their inceptions. Southeast Asia represents the world’s most stringently enforced Halal standards. Their continuous recognition demonstrates I.S.A.’s commitment to the highest Halal standards while simultaneously making the certification process as seamless as possible for businesses. JAKIM and D.V.S. approved since 1982. I.S.A. is recognized by the Mother Mosque of America, the oldest surviving mosque in the USA, located in Cedar Rapids, Iowa. Additionally the Muslim American Society and Islamic Centers across the USA have acknowledged I.S.A. for its integrity in maintaining the highest Halal Standards..."

Dapatkan maklumat lanjut di portal Halal JAKIM yer :-)


Jadi, pastikan anda dapatkan produk Shaklee dari pasaran Malaysia bagi mengelakkan rasa was-was terhadap produk Shaklee.


Shaklee - Yahudi - Israel

Point kedua!! Kini, dikaitkan pula dengan aktiviti CEO Shaklee yang menjadi ahli salah-satu foundation yang terlibat dengan Israel. Sampai ke situ sekali kaji-selidik yang dibuat.
Our point is very simple. Jika benar sekalipun individu tersebut membuat dana kepada mana-mana foundation yang menyokong Israel, adakah ini bermakna Shaklee juga bersekongkol dengan ZIONIS Israel?

Cuba fikirkan dalam situasi lain pula..
Jika kita sebagai Muslim ingin membuat derma kepada mana-mana badan kebajikan Islam mahupun pusat pembangunan Islam ataupun rumah-rumah anak yatim, adakah bermaksud "company" yang menjadi majikan kita juga dianggap sebagai penderma? Saya rasa tidak. Sebabnya, derma tersebut adalah sebahagian daripada cara kita "mencuci" rezeki yang kita dapat dari "titik peluh" kerja yang kita perolehi. Tiada siapa boleh pertikaikan kalau kita mahu menderma, malah "company" juga saya percaya tiada hak untuk menghalang jika ianya memberi kebaikan kepada bangsa/agam/negara kita.

Berbalik kepada isu CEO Shaklee. Begitu juga dengan salah seorang SID diluar yang menyatakan secara terang akan derma yang beliau buat kepada Israel. Kita sedia maklum, mereka bukan Muslim. Setiap bangsa/agama mempunyai cara tersendiri bagaimana mahu membantu membangunkan bangsa/agama masing-masing. Itu hak individu.

Yang pasti, Shaklee sendiri ada membuat kenyataan tentang isu ini.



Berikut antara kenyataan dari Shaklee berkaitan isu Halal Carotomax pula:


Berkaitan sumbangan SID luar negara kepada Israel, terdapat juga kenyataan dari pihak Shaklee.




Isu Yahudi yang dikatakan perlu diboikot??
Kita seharusnya membezakan antara Yahudi Israel dan Zionis Israel.
Jangan terlalu "obses" dengan isu boikot sehingga kita lupa akan perbezaan Yahudi mahupun Zionis Israel.
Kebencian kita terhadap Zionis Israel memang tidak perlu dipertikaikan. Kezaliman yang mereka lakukan adalah sangat tidak boleh diterima oleh Muslim seluruh dunia.

Tetapi!!
Adakah aktiviti boikot yang kita buat ini betul?
Kita tak benci ataupun boikot kerana ia Yahudi, tapi kita menolak kezaliman kerajaan Zionis.
Mohon bezakan antara YAHUDI ISRAEL dan ZIONIS ISRAEL.

Antara kenyataan dari Pengerusi Agsa Syarif berkaitan isu boikot.


Mungkin anda juga berminat untuk membaca entri Ustaz Zaharuddin berkaitan isu boikot?
Sila KLIK :-)

Sekian, untuk hari ini..
Renung2kan dan Selamat beramal!!

Daaaa...

xoxo,
Ibu ZNI

No comments:

Post a Comment

Jom Join Nuffnang