Friday, September 27, 2013

Kenapa Anda Perlu Supplement???

As-Salam ladies
Happy weekend!!


Semoga kalian semua berada dalam keadaan yang sihat walafiat..in shaa Allah.. Saya skrg ni baru sahaja lepas fasa selsema..skrg masuk fasa batuk2 pulak..tapi Alhamdulillah masih dapat jalani kehidupan harian..
Saat diri dilanda kesakitan, saya sempat berfikir, adakah saya terlalu mengabaikan kesihatan sehingga sering dilanda sakit..atau dosa saya terlalu banyak hingga tak terbayar dengan nikmat sakit yang Allah kurniakan.. Wallahu'alam..hanya Dia Yang Maha Mengetahui..

Walau apapun, kita sebagai manusia, selagi mampu, perlu berusaha..usaha ke arah kebaikan.. Amin.. Dengan izin Dia juga, saya terbaca artikel yang dikongsi oleh rakan di FB berkaitan sebab2 kenapa kita perlu supplement disamping mengambil pemakanan yang sihat..sangat menarik utk dibaca dan dikongsi..

So, ini yang dapat saya simpulkan utk kalian fikirkan..

(Sumber : FB Dr. Marlinda & Future Wellness Team)

Sebab #1 - Kita banyak makan tapi still tak cukup zat
Yer, saya setuju dengan pendapat mereka..memang kita tak pernah dengar berita di Malaysia tentang kematian disebabkan kebuluran (kalau ada, sila maafkan saya..its my bad)..tetapi pernah tak kita dengar org meninggal sebab sakit kronik? Diabetes..serangan jantung dll.. Pernah kan?? Malah selalu rasanya..itu bermakna, apa yang kita makan sebenarnya masih belum cukup khasiat & zat..malah terlebih darisegi kolesterol dan lemak.. Subhanallah..

Makanya, kita masih perlukan vitamin-vitamin serta supplements tambahan bagi memastikan kandungan zat dibadan mencukupi..

Sebab #2 - Zat dalam tanah yang sedang berkurangan
Tentu anda terfikir apa kaitan dengan pemakanan manusia? Tahukah anda berapa kali tanaman diracun utk memastikan ia tidak mati.. Adakah lebihan racun akan menyerap kedalam tumbuhan tersebut? Terganggukah kandungan zat tumbuhan tersebut?? Wallahu'alam..

Sedarkah anda yang kita selalu kata..

"dah makan sayur dan buah..sepatutnya ok la, tapi kenapa masih sakit?"

Baguslah kalau kita mahu mkn sayur/buah..tapi tahukah kita yang sekarang ni kita hanya lebih pentingkn kuantiti dari kualiti? Saya bersetuju dengan mereka..malah saya pernah lihat bagaimana kualiti buah epal yang dibeli oleh rakan sekerja..bayangkan dikulit buah epal itu, apabila dikikis, terlerai "hakisan" seperti lilin (sorry, ayat tunggang langgang)..huhu.. Masha Allah..takut nak makan epal lepas tu..bagaimana pula dengan aktiviti GMO yang dilakukan terhadap tumbuhan? Nanti saya akan share berkenaan isu ini kemudian yer..

Oleh itu, pemilihan makanan yang berasal dari sumber yang baik adalah sangat penting..

Sebab #3 - Industri makanan terproses yang berleluasa
Anda suka jajan?? Saya juga suka makan jajan..malah anak saya sekecil 1y8m tu pun dah pandai makan jajan..begitulah pengaruhnya jajan didalam industri pemakanan sekarang..malah anak2 sekarang lagi gemar mkn jajan dr makan nasi..betul tak? Sejauh mana khasiat yang ada pada jajan, kita pun tak pasti..tapi apa yg saya pasti, memang mknn seumpama jajan atau cekedis tu memang kekurangan zat..walaupun 'diorg' ada claim kandungan zat didalam jajan tu..so, fikir2kan o_O

Sebab #4 & #5 - Proses penyimpanan & penghantaran makanan, serta cara penyimpanan makanan dirumah
Dapatkah anda pastikan berapa lama makanan2 mentah yang kita beli telah mula diproses? Bilakah ayam yg kita beli telah disembelih..pastinya itu diluar pengetahuan kita..ditambah dengan bahan pengawet didalam makanan segera..keaslian makanan itu sendiri telah dicampuradukkan..
Selain itu, berapa lama pulak kita simpan makanan yang dibeli didalam rumah..masih kekalkah segala zat2 dalam makanan itu..tepuk dada tanya selera..huhu..

Sebab #6 - Pencemaran alam sekitar
Adakah anda rasa terseksa ketika kita dilanda jerebu tempoh hari?? Sangat terseksa kan..sy yakin kita sangat2 terasa 'sesak' ketika itu..sedarkah kita ketika itu kita masih ambil mknn diluar w/pun keadaan sgt teruk..kemana perginya mknn yang tercemar tu pergi kalau bukan kedalam bdn kita??? Huhu.. Sekarang dah tak jerebu..tapi anda pasti ke keadaan diluar sana sangat bersih? Takkanlah kita nak duduk kat Pergunungan Himalaya kan, bak kata admin tu.. Fikir2kan...

Jika anda mampu hidup dipersekitaran zero pencemaran, mungkin anda tidak perlukan supplement.. Mungkin!!

Sebab #7 - Pengumpulan toksin dlm binatang yang kita makan
Ikan dilautan dicemari..ayam & lembu didaratan disuntik..selamatkah kita jika mknn yang kita makan telah dicemari.. Wallahu'alam..tapi takkan kita tak nak makan kan? Macam mana nak dapat sumber zat kalau mknn2 itu kita tak makan..peningkan?

Mungkin supplements mampu membantu membuang toksin2 yang banyak didalam badan kita..

Sebab #8 - Energy pollution
Radiasi dimana-mana..sel-sel dalm tubuh kita pastinya tertedah kepada pelbagai permasalahan..huhu..too bad!!

Sebab #9 - Stress
Naik kereta jem ke ofis --> kita stress!!
Kerja diofis banyak --> kita bertambah stress!!
Bosan diofis takde keja pun --> kita stress jugak!!
Balik rumah bersepah sana sini --> kita stress lagi!!
Nak tido tp jiran sibuk bertukang --> kita stress sgt!!

So, bila masa kita tak stress?? Bila kita sihat, org keliling kita sihat..semua senyum & gembira..itulah masanya kita tak stress.. Tapi selalu ke kita berada pada situasi itu??

Sebab #10 - Merokok / Alkohol
Walaupun sediamaklum akan ketidakbaikan rokok & alkohol..apa yang boleh kita buat lagi..hanya mampu berkongsi apa yang baik dan tidak..keputusan ditangan anda.. Tahukah anda, merokok mampu menghapuskan segala zat didalam badan??

1 btg rokok ~ hapuskan 250mg vitamin c
Kalau 10 btg rokok??

Makanya, bak kata admin, makanlah limau sekali dgn kulit utk cover balik vitamin yang dah hilang :'( Mampu ke?

Kalau tak, mungkin anda perlukan supplements, bukan sahaja utk mengembalikan vitamin dibadan anda, malah mungkin mampu menjauhkan anda dari menjadi perokok tegar..

Sebab #11 - Sistem penghadaman yang tidak baik
Selalu terjadi gastrik, sembelit, masalah usus? Kembung perut..kentut2 bergas??hihihi..kelakar kan?? Tapi bila masalah2 tu mengganggu penyerapan zat kebadan anda, kelakar ke? Tak kan? Apa gunanya makanan berkhasiat kalau tak dapat diserap? Betul tak??

Ambillah supplements, kerana ianya mungkin dapat membantu anda..usaha tangga kejayaan!!

Sebab #12 & #13 - Pengambilan ubat-ubatan serta Golongan tertentu
Jika anda mengambil ubat2 tertentu untuk masalah tertentu, anda mungkin perlu mengambil supplements lain bagi membantu meningkatkan kesan ubatan tersebut..begitukah?

Begitu juga dengan mereka2 yang tergolong dikalangan group tertentu..breastfeeding, pregnancy, chronic disorder/disease.. Supplements mungkin dapat membantu anda menjadi lebih sihat dan cergas..serta ceria dihari-hari anda.. In shaa Allah..

Tapi pastikan anda mendapat konsultasi yang sebaiknya yer..

Adakah anda merasakan artikel yang saya share serta elaborate diatas ada kebenarannya???
Jika ya, anda seharusnya fikir apakah supplements tambahan yang anda perlukan...

.....................
.....................
.....................

Masih mencari-cari supplement tersebut?? Jangan risau.. Kami sedia membantu dengan berkongsi pengalaman kami serta rakan2 kami.. Sharing is caring.. And we always care for a good health..

Ingat..jangan malu, jangan segan..boleh bawak bincang!!
Ingat..ingat..ingat!!!

Dapatkan maklumat selebihnya dari saya..
INGAT!! Saya sedia membantu!!


Whatsapp nombor saya seperti diatas..
Just contact me ok!!

INGAT..INGAT..INGAT o_O

Thank you!!

No comments:

Post a Comment

Jom Join Nuffnang